søndag 14. februar 2010

Mange mennesker har ulike oppfatninger om hvordan faktorer i dagliglivet forandrer hudens måte å danne kviser på. Noen kan spise så mye godteri de vil uten å ha et økt problem angående hud og kviser, mens andre sliter i større grad dersom de stapper i seg noe godteri. Kostholdet ditt påvirker mest sannsynlig antallet kviser, og vil være hemmende i stor graddersom du spiser mye godteri og liknende.

Har selv vært hos hudlege, så jeg vet dette godt. Lest bøker om det, og lest mye fra hudeksperter om at kosthold har ingen effekt på kviser. Det er bare vi som tror det, jeg også innbiller meg at jeg får 10 nye kviser når jeg spiser en stor melkesjokolade plate.

Har selv vært lenge plaget med kviser. Det rare er at det ikke finnes spor av det i pannen, på ryggen, på skuldrene. Eneste spor man kan se er i kinnene og av og til på vinteren litt på brystet. Det som også er litt skummelt er at dette varierer veldig fra dag til dag, en dag kan jeg se helt jævlig ut og en annen ser det ikke så gale ut.
Er så heldig at disse kvisene senere ikke gir arr, dette har jeg fått bekreftet av en hudekspert jeg var hos på sykehuset for en liten stund tilbake.

Jeg har prøvd kremer, tabeletter etc men ingenting har fungert for meg. Kremen var det værste! Brukte den i 1 år og det ble bare værre, fikk tørr og irritabel hud av dette også, i tillegg ødela den mange klesplagg pga at det var så sterk. Blekede flekker på klærne er lite pent.
Legene vurderte faktisk å gi meg resept på noe som heter roakutan (vet ikke hvordan det skrives) dette er det sterkeste medikamentet mot acne arius (kviser) som finnes på resept. Det som er med dette er at man kan få bivirkninger som deprisjoner, selvmordstanker osv, det blir også nesten bare brukt i ekstremtilfeller av acne arius. Ikke kan man være utsatt for UV-stråling i behandligstiden heller som er på rundt 1 år. En kompis av meg ble peiset på denne kuren, det hjalp som faen på han! Det har omtrent garantert effekt. Men uten sol i et år og deprisjoner, nei takk, så gale er det ikke for min del.

Det jeg har funnet ut funker best er faktisk frisk luft, sol og solarium. Det er omtrent ingenting som har så god effekt som solarium, på meg. Men dette er veldig dyrt i lengden og ikke noe man kan gjøre 3 ganger i uka for 100 spenn hele tiden, så det sklir fort ut og man er på det vanlige igjen.
Når jeg kommer hjem fra syden om sommeren eksisterer det omtrent ikke en eneste kvise i ansiktet, det er så utrolig befriende det!

Vi kan altså konkludere med, etter å ha lest dette subjektive leserbrevet, at sol er en sikker vinner når det kommer til å få bedre hud og fjerne kviser. Ikke bare sliter man på der kvisene har vært før - du får også ny selvtillit og bygger et nettverk av venner dersom du har en bedre hud.

0 kommentarer :

Legg inn en kommentar